Monday 15 September 2014

Tips | LATIH KUCING BUANG AIR

Apabila Memey bunting, saya mula mengusha toilet kucing.

Dan ini lah toilet yang berjaya saya dapatkan untuk anak2 Memey. Ta daaa:

(Sorry kena tunggu saya balik tangkap gambar nya. Malam ni saya bubuh gambar toilet nya ok. Alaaa bekas boleh isi pasir tapi moden sikit sebab siap ada hood berbumbung dan berpintu bagai. Kucing pun tau malu ok.)


So hari ni saya nak berkongsi tips cara saya latih anak Memey guna toilet.

Mudah je. Apabila anak2 kucing itu bangun tido, saya akan angkat semuanya masuk dalam toilet mereka. Selagi mereka tak pee pee dan poo poo, duduk lah mereka dalam tu. Hihi.

Ya, saya bekerja. Jadinya saya hanya berkesempatan buat pada awal pagi. Kadang gi opis pun depa masih dalam toilet depa. Tak perlu risau sebab pandai la Memey angkut keluar anak2 nya nanti.

Hasilnya? Anak2 Memey tidak pee pee dan poo poo merata. Hanya di dalam toilet mereka. Hatta apabila mereka dah besar dan dah main merayau di luar pun mereka akan pulang cari toilet untuk 'berbisnes'. Hahahaha. Sabar je la kan!

Tapi begitu lah caranya. Memey pun masa mula-mula dikutip dari kedai makan, saya terus kurung dalam toilet hingga lah dia yak-yak baru saya lepaskan. Alhamdulillah, semua kucing saya well trained bab ke tandas ni. Hihi.

Memey, Sitam, Kebu dan Oren


Dah besar pun nenen lagi. Memey ibu yang penyayang.


Memey masa 2nd pregnancy
Anak-anak Memey 2nd pregnancy. Saya sambut masa Memey bersalin 2nd time ni. Tolong tarik baby keluar. Memey macam dah exhausted sangat nak meneran masa tu.




Mengimbau gambar Memey dengan anak-anak nya. Uhuk. Dah tinggal kenangan. (Gambar tak terang. Almaklumlah zaman ni pakai kamera handphone murah je).

Saya hantar kesemua mereka ke SPCA Kuching, Sarawak apabila saya terpaksa berkursus 3 bulan di Semenanjung Malaysia. Balik kursus, mereka semua dah tak ada. Harap2 memang betullah ada yang adopt mereka seperti yang didakwa. Haishh tak sanggup nak mikirkan kemungkinan2 lain. Terlalu sayang kan diorang ni.

Sekarang saya tak bela kucing dah. Bukan dah tak sayang. Tapi saya tak mampu nak hadapi lagi rasa sedih yang amat apabila tiba waktu terpaksa berpisah!

Sekali-sekala cerita pasal kucing kan. Good luck untuk yang ingin mencuba!

Sekian, tips daripada saya. 

Salam sayang,
mami zuli


No comments:

Post a Comment