Friday 19 September 2014

Santai | ITEM WAJIB ADA DALAM BEG SAYA (Cabaran30HariBlog | Hari5)

Macam poyo je entry kali ni. Apa ada dalam beg pun nak bagitau kat orang. Haha.

Rasanya kalau orang perempuan ni sama je kot item wajib dalam beg masing-masing.

Jom tengok apa ada dalam beg saya.

Both handbag and briefcase:

  1. Purse.
  2. Compact powder.
  3. Lipstick/lipbalm.
  4. Notebook with pen.
  5. Shaklee flyers.


Handbag (gi jalan):

  1. Pampers anak.
  2. Botol susu anak. 
  3. Wet tissue.
  4. Nail clipper anak.
  5. Perfume mini.
  6. Shaklee Herbal Blend Multipurpose Cream.
  7. Shaklee Chewable Vita C (ini buat ganti asam dan jajan anak).


Briefcase (gi kerja):
  1. Laptop mini with charger.
  2. USB Cabel.
  3. Beg kertas Shaklee standby untuk courier produk Shaklee naik turun office dari kereta kot-kot ada yang mengorder.

Tak suka beg berat-berat. Tapi selalunya memang akan berat pun beg-beg saya. Hahaha. 

Handbag gi jalan tu dah mula lusuh. Year End Sale hujung tahun ni nak cari pengganti dia la. Dah lebih 3 tahun rasa umurnya.

Konsep saya, kalau handbag tu mahal takpe sebab saya memang spesis ada satu handbag je pakai hingga lusuh. Tak suka tukar-tukar beg. Kalau murah sangat atau tidak berkualiti, takut cepat jahanam pula. Lagipun tengok lah memang banyak beban beg tu nanti. Haha.

Tapi kalau purse tu, tak perlu mahal. Pendirian saya, kalau harga purse rm100, saya mesti ada rm100 sebilang masa dalam purse tu. Tak kisah lah dalam bentuk tunai atau dalam kad debit. Asalkan bukan kad kredit, tak aci (saya dah 4 tahun bebas kad kredit, yay!). 

So kalau harga purse rm1000? Ha, sebab tu masih tak pakai purse Coach lagi sampai sekarang. Mungkin dah mampu nak beli (kalau dimampukan) tapi belum mampu nak patuhi pendirian saya. Tunggu orang bagi hadiah kot? Atau mungkin tak lama lagi, saya akan mampu hasil rezeki dalam Shaklee.

Konsep harga purse ni sama la dengan konsep memiliki handphone. Handphone mahal tapi takde kredit? Handphone canggih tapi takde data line? Kalau dapat percuma handphone tu takpe. Tapi kalau beli sendiri tu, fikir-fikirkan lah.

Begitu juga lah dengan kereta. Kereta mahal-mahal tapi tak dapat nak balik kampung sebab tak cukup duit nak bayar minyak dan tol? Haishhh saya susah sikit lah nak terima.

Berbalik semula pada kisah beg tadi. Kalau briefcase pula, sekarang ni briefcase saya kalau keluarkan laptop, memang boleh muat 2 tin ESP dan beberapa botol suplemen Shaklee yang lain. Haha. Memang purposely cari yang boleh transform jadi carrier produk.

Ok, itu je nak cakap. Kalau sambung lagi dah jadi macam membebel pulak ni nanti. Dah baca Kisah Isteri Kuat Membebel saya? Klik dan jemput lah baca.

Hari ni hari Sabtu. Jom jadi bibik. Tips saya jadi bibik ada di sini.

Sekian.

Salam sayang,
mami zuli

No comments:

Post a Comment