Thursday 18 September 2014

Lawak | KISAH ISTERI KUAT MEMBEBEL

Ada sepasang suami isteri yang tinggal di hujung kampung. Si suami tiada kerja tetap hanya buat kerja kampung. Dapat lah sesuap nasi yang bagai kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Si isteri juga tidak bekerja melainkan menguruskan hal-hal rumah. Satu sikap buruk si isteri ialah kuat membebel. Mungkin disebabkan si suami yang tidak punya kerja tetap membuatkan si isteri cukup kuat membebel.

Tidak lagi tahan dengan bebelan si isteri, si suami keluar rumah petang itu berjalan sendiri ke pekan. Sampai di pekan, seorang kenalan menegur.

"Ko kenapa Mat? Muncung je."

"Aku tak tahan dah lah Min. Bini aku tu kuat sangat membebel. Ada saja yang tak kena."

"Sabar lah. Memang perempuan begitu. Kalau kau tak tahan sangat kau ceraikan je lah."

"Cerai? Kalau aku ceraikan dia aku nak tinggal mana? Tu rumah peninggalan orang tua dia. Kompom aku yang kena keluar rumah punya."

"Dah kalau macam tu, kau terpaksa lah bertahan. Kau jangan buat benda yang dia tak suka."

"Bukan senang nak cari kerja Min. Dia selalu bebel sebab aku menganggur. Dan banyak lah sebab lain."

"Kau yang banyak alasan. Kalau kau tak nak hilang tempat tinggal, kau terpaksa bunuh bini kau la nampaknya. Haha. Eh, aku melawak je ni. Kau jangan ambil hati pula, Mat."

Si suami diam.

Dalam perjalanan pulang, terngiang-ngiang kata-kata kenalannya tadi, "..kau terpaksa bunuh bini kau la nampaknya..".

Si suami berkira-kira. Tiba-tiba terbit rasa sayang pula kat si isteri. Dia mendengus. Tak mungkin, katanya dalam hati. Si suami bermonolog sendiri dan sedar-sedar dia sudah pun sampai di hadapan rumah.

Si suami bagi salam. Belum habis salam diberi, si isteri dah muncul di muka pintu.

"Abang ke mana? Dah senja begini baru balik. Bukan nak bagitau orang dulu. Nak kata pergi kedai beli barang, tak nampak bawa balik apa-apa pun. Malam ni nak makan apa? Beras je tinggal. Nasi je la yang saya masak. Lauk takde. Saya tak lalu dah la nak makan nasi kosong ni. Bla, bla, bla.."

Si suami kembali tertekan. Si isteri dah mula membebel lagi. Tak henti-henti. Terngiang-ngiang semula kata-kata Min yang sekadar berseloroh tadi, "kau terpaksa bunuh bini kau la nampaknya".

Tak semena-mena si suami menarik tangan si isteri. Dipimpin keluar rumah ke belakang rumah mereka.

"Jom abang tunjuk abang ke mana dan apa abang jumpa tadi."

Si isteri menurut tapi mulutnya masih lagi membebel. Tak henti-henti.

"Saya tak fahamlah bang. Apa abang buat kat belukar belakang rumah ni. Bukan main lama pula tu. Penat saya cari terjerit-jerit panggil abang tadi. Bla, bla, bla.."

Si suami dah tak tahan sangat. Dia tekad. Setibanya di perigi buta jauh di belakang rumah mereka, terus ditolaknya si isteri jatuh ke dalam perigi tersebut.

Sunyi.

Terus hilang suara si isteri.

Tenang.

Si suami seakan-akan terlepas dari satu beban yang sangat berat. Dia rasa lega. Sangat lega.

Dia senyum.

"Aku bebas. Aku tak perlu dengar bebelan bini aku lagi. Akhirnya aku bebas!"

Dia pulang ke rumah. Dia makan nasi yang isterinya masak tadi. Dia seorang.

Baru tiga jam kejadian tadi berlaku. Tapi si suami sudah jadi tak betah. Rumahnya dirasakan teramat sunyi. Dia cuba lelapkan mata tapi asyik terbayang kelibat si isteri yang selama ini setia menemaninya tidur.

Sedar-sedar hari sudah pagi.

Si suami bangun. Dia mandi. Usai mandi dicarinya baju tapi tak jumpa. Bukan banyak pun baju si suami tapi setiap hari si isteri yang sediakan bajunya, si isteri yang tolong basuh dan gilirkan baju-bajunya. Oh rupanya baju si suami  masih di ampaian. Mujur malam tadi tidak hujan.

Si suami lapar. Spontan dia buka tudung saji seperti biasanya. Tetapi kosong. Terus terbayang jemput-jemput manis hasil air tangan si isteri. Dia termenung.

Tersedar dari lamunan, si suami terus berjalan ke kebun Pak Itam. Dia sudah berjanji nak tolong bersihkan kebun Pak Itam pagi ni.

Alhamdulillah banyak juga upah yang Pak Itam bagi. Perutnya sudah berbunyi-bunyi. Terus si suami ke kedai membeli ayam dan ikan. Bergegas si suami pulang ke rumah. Ingin dikhabarkan tentang upah yang lumayan kepada isterinya. Ingin diminta isterinya masak yang sedap-sedap.

Dia lupa isterinya sudah tiada.

Setibanya di rumah, tiada siapa yang menyambutnya. Rumahnya sunyi.

Terus si suami terbayang wajah mulus isterinya. Walaupun kuat membebel, isterinya seorang yang sangat cantik. Terngiang-ngiang pula suara si isteri. Walaupun kuat membebel, suara itu lah yang menyanyi merdu dodoikan dia tidur. Terbau-bau pula masakan si isteri. Walaupun kuat membebel, isterinya akan masak apa saja menu yang dipintanya.

Mula terbit rasa kesal.

Hari dah petang. Si suami mula membayangkan keadaan si isteri di dalam perigi. Hidupkah lagi? Atau sudah mati? Jika masih hidup, tentu isterinya sangat lapar sekarang.

Tak sanggup membayangkan yang bukan-bukan, si suami terus berlari ke perigi. Dia berdoa moga-moga isterinya masih hidup. Dia ingin tarik keluar isterinya. Dia tak kisah dah kalau isterinya nak membebel lagi. Memang salah dirinya selama ni. Dia yang tak memahami isterinya. Dia yang tak hargai isterinya.

Dia melaung nama isterinya dari jauh. Setibanya di perigi terus kedengaran suara meminta tolong.

Mengalir air mata si suami. Si isteri masih hidup! Terus dicampakkan tali. Terus ditariknya naik.

Tapi...

Bukan si isteri yang berjaya ditarik keluar. Sebaliknya lembaga yang sangat menakutkan.

Si suami panik seketika.

"Siapa kau?", tanya si suami.

"Aku lembaga yang menjaga perigi ini."

"Kalau kau penjaga perigi ini, kenapa kau meminta tolong dan naik keluar dari perigi?"

"Ada seorang perempuan terjatuh ke dalam perigi ini semalam. Aku tak tahan. Sejak dia terjatuh sampai sekarang dia tak berhenti membebel!"

Hahahahahaha.

Lembaga penjaga perigi pun tak tahan kena bebel!

Jangan marah arr..

Tapi banyak pengajaran kan cerita ntah pape saya ni. Hihi.

Saya dapat cerita ni daripada big bos saya dulu. Bersara dah pun dia. Kalau teringat dia, mesti teringat cerita lawak ni.

Moga anda terhibur dan fikir-fikirkan lah pengajaran yang ingin disampaikan.

Buat semua gojes mami yang membaca, jangan kuat bebel lagi ya!

Daa.

Salam sayang,
mami zuli

0192286464 | gojesmami@gmail.com | FB Zuliana Mohd Rafar

4 comments:

  1. Hahahaha hampagas betul! Terkono eden. Kih3 however, he story tell a good lesson :) #BlogwalkingEdisiBlog

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan? Banyak pengajarannya, baik buat kaum hawa mahupun kaum adam. Rajin awak baca sampai habis. Thank you! Kalau dengar bos saya sendiri bercerita lagi best.

      Delete
  2. Kuat sangat bebel pon bosan tau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Kami suami isteri memang mengelak dari membebel. Saya sendiri pening kalau saya membebel. Haha.

      Delete