Saturday 16 August 2014

Sihat | CARA MAKAN GLA COMPLEX

Cara makan yang tertera di botol ialah 1 biji, 2 - 3 kali sehari.

Dengan kata lain, GLA Complex disarankan pengambilannya sebanyak 2 - 3 biji sehari.

Saya pula suka sarankan customer saya ambil 2 biji sehari sebab sebotol ada 60 biji, makanya dapatlah cukup2 untuk sebulan.

Soalannya: Ada ke cara makan yang spesifik untuk wanita yang ingin hamil?


Ramai SID (Pengedar Shaklee) sarankan TTCian (ladies yang tengah Try To Conceive) supaya makan start dari hari pertama datang bulan hingga hari subur kemudian stop. Jika hamil, syukur alhamdulillah. Jika tidak, ulang balik step tadi.

Namun ramai customer atau mungkin SID itu sendiri tidak tahu kenapa cara makan tersebut disarankan.

Stop pada hari subur (selalunya hari ke 14 atau 15 dalam kitaran haid normal) itu hendaklah disusuli dengan aktiviti 'bersama' suami pada hari yang sama. Jika tidak bersama suami atau proses sperma berenang2 mencari ovum untuk bersenyawa itu tidak berlaku, wanita tadi boleh teruskan makan GLA macam biasa.

Tujuan stop makan pada hari subur aka hari mungkin berlakunya persenyawaan ialah kerana GLA Complex bersifat antioksida. Sifat antioksida itu sangat bagus untuk kesihatan sistem reproduktif wanita tetapi tidak sesuai untuk perkembangan awal janin.

Andaikata tereksiden hamil sedangkan korang memang tengah amalkan makan GLA, jangan risau. Insya Allah janin anda selamat. Namun sebagai langkah berjaga2, hentikan pengambilan GLA sebaik sahaja anda tahu anda hamil.

Soalan lagi: Kalau haid tidak teratur, macam mana nak tau hari subur?


Saranan saya, ambil GLA Complex sehingga haid anda teratur dahulu sebelum anda TTC.

Soalan lagi: Bagaimana pula dengan mereka yang ada cyst?


Ramai berjaya atasi cyst dengan pengambilan GLA Complex. Ada juga yang mendakwa, GLA Complex tidak memberi kesan kepada cyst mereka. Memang lumrah, kesan suplemen adalah berbeza antara individu.

Namun, saya tetap sangat suka sarankan pesakit cyst ambil GLA Complex sebab biasanya pembentukan cyst berpunca daripada ketidakseimbangan hormon dan GLA Complex sangat hebat dalam memperbaiki keseimbangan hormon kita.

Saya juga sangat yakin untuk sarankan pesakit cyst ambil GLA Complex kerana pengalaman kakak saya sendiri yang telah tidak datang haid berbulan akibat cyst, berjaya haid semula dan cyst nya hilang apabila di scan selepas makan GLA Complex tidak sempat habis sebotol! 

Memang saya terharu sangat bercampur teruja semasa kakak maklumkan perkara ini. Kakak sendiri beb! Tapi sayangnya masa tu saya tak terfikir pun nak simpan coversation kami untuk dijadikan testimonial. Adoi. Tapi takpe, saya akan cuba imbau semula kronologi dan perbualan kami untuk dikongsikan dalam entry yang akan datang.

Untuk pesakit cyst, bolehla ambil 3 biji sehari. Jika ingin ambil lebih pun boleh tapi seeloknya dapatkan nasihat doktor.

Memang ada pun tau customer SID lain yang mempunyai masalah saluran tiub fallopio (saya kurang pasti masalah sebenar customer beliau tetapi memang berkaitan sistem peranakan) ambil hingga 8 biji sehari dengan pemantauan doktor, akhirnya hamil selepas 6 bulan amalkan GLA Complex. Rezeki dia, alhamdulillah. Syiok kan? Berkat istiqamah barangkali.

Ada soalan lagi? Haha.

Meh jadi customer saya meh. Saya boleh bagi konsultansi percuma.

:)

Salam sayang,
mmy zuli

Jom korang, makan GLA! Nak tau apa lagi manfaat GLA Complex ni, sila klik sini. Lepas tu jangan lupa contact saya seperti di bawah untuk order ok!

WhatsApp : 019-2286464
Email : gojesmami@gmail.com
FB : Zuliana Mohd Rafar
your gojes Shaklee Independent Distributor

1 comment:

  1. Assalamualaikum sis.. Saya mahu bertanya, sy sudah kahwin dan buat rawatan d hspital klang.. Dan dorang sah kan saya ada pcos di sebabkan saya ada pcos period saya tak menentu, sebab tu saya tak mengadung lagi.. Boleh kah saya makan gla.. Dan berapa biji saya perlu mkan tiap hari?

    ReplyDelete