Tuesday 12 August 2014

Resepi | AYAM MASAK KICAP MUDAH DAN CEPAT

Semalam semangat nak gi kerja. Sampai kat kereta, tergerak nak tengok hp. Mak aih banyaknya missed call daripada babysitter anak. Check wasap, Innalillahi Wainnailaahi Raajiun. Abang ipar pengasuh telah kembali ke rahmatullah lalu beliau mohon cuti pada hari tersebut. Saya pun terus dail no hp bos, apply emergency leave.

Maka cutilah saya semalam menjaga anak tanpa dirancang.

Dah 2 tahun 5 bulan ni dah tak payah nak jaga Mikhail. Sebab dia dah boleh main sendiri. Main sendiri ni bermaksud dah tak melalak bila kita xde kat sebelah dia macam masa dia kecik2 dulu. Kalau dulu memang bercinta nak buat kerja rumah masa tinggal berdua. Pantang tak nampak kita, dia ngamuk. Tu yang dulu jeles bila tengok elok je budak tengok TV atau main sendiri gigit mainan sensorang, mak nya boleh masak kat dapur dengan aman. 

Cakap pasal masak. Sampai sekarang tetap masih susah nak masak kalau berdua dengan dia. Kena tunggu dia tidur atau dia ralit tengok youtube. Sebabnya, asal terperasan saya masak kat dapur je, dia akan minta dukung nak tengok apa kita buat kat singki, kat kuali. Adeh, mengah ahkak ni nak masak sambil dukung dia.

So, bila dia tengok youtube je semalam, terus saya ke dapur masak nasi dan keluarkan ayam. Mikhail suka makan ayam dan suka lauk berkuah. Semua kuah dia akan panggil 'sup'. Termasuklah kari. Haha. Disebabkan itu, saya masak AYAM MASAK KICAP je la semalam. Cepat, mudah dan Mikhail's friendly. Ahak. 

Idea masak kicap tanpa perlu goreng ayam dulu ni saya dapat daripada pengasuh Mikhail.

Tumbuk bawang merah, bawang putih, cili api (Mikhail boleh tahan pedas you, tapi saya bubuh sebiji je) dan halia.

Dah lumat, gaulkan kat ayam bersama kicap, sos tiram, garam dan serbuk kunyit.

Panaskan minyak yang banyaknya tu cukup kalau nak menumis bahan tumbuk tadi tapi lebihkan sedikit.

Minyak dah panas, masukkan ayam, digoreng sekejap.

Curahkan air panas sikit (agak2 korangla nak kuah pekat mana), tutup kuali, api masih besar, tinggal.

Sekejap je ayam dah masak!

Jika perlu, perasakan semula dengan garam, gula or tambah lagi kicap.

Senang kan.

Bertambah2 Mikhail makan. Ahak!

Gambarnya ada tapi dok kat dalam hp satu lagi daaa. Nanti saya upload ok.

:)

No comments:

Post a Comment