Tuesday 19 August 2014

Sihat | HERBA ALFALFA SI JAMU MODEN

Saya Melayu, keturunan Jawa.
Arwah atuk khabarnya pernah mengusahakan jamu/maajun.
Arwah nenek saya makan jamu. Cantik orangnya.
Mak saya makan jamu masa muda2. Sihat orangnya.

Saya juga makan jamu. Zaman anak dara. Lebih-lebih lagi masa saya bekerja di KL. Agak tegar juga mengamalkannya. Namun selepas ditukarkan ke Sarawak, saya mula culas dengan amalan saya. Terlalu sibuk barangkali.

Ditakdirkan saya bertemu Shaklee semasa berpantang. Kerana berusaha untuk tambah susu badan, saya berkenalan dengan Alfalfa Complex Shaklee. Masa ni saya dah bertugas semula di KL. Memang dah lama tak makan jamu. Hasrat nak teruskan makan jamu tu terbantut sebab saya hamil. Oh ya, saya dapat bertukar ke KL selepas 5 bulan berkahwin dan sebulan kemudiannya saya hamil.

Tapi saya culas juga makan Alfalfa ni. Saya lebih teratur ambil ESP (Energising Soy Protein) semasa itu. Keculasan saya ambil Alfalfa ni berterusan.

Bukan sebab Alfalfa tak best. Atau tak bagus. Atau tak bermanfaat. Tapi saya ada masalah menelan pil atau tablet. Bukan tak boleh. Tapi saya perlukan air yang banyak. Satu biji satu masa. Memang jeles bila tengok suami boleh telan 6 biji alfalfa sekaligus. Oh tidak untuk saya. Jadinya, saya lebih fokus dan dahulukan mengambil suplemen lain yang dosnya hanya sebiji dua sehari. 6 teguk air, saya boleh dapatkan manfaat antara 3 ke 5 jenis suplemen yang berlainan. 

Saya bukan tidak tahu Alfalfa boleh dilarutkan dalam air panas. Tahu. Tapi entah kenapa tak terbuka hati nak amalkan sedemikian rupa. Saya masih tetap ambil sekali sekala.

Rugi sungguh saya!

Sekarang, saya tak mahu lagi kerugian kerana tak amalkan Alfalfa ni. Saya dah masukkan Alfalfa dalam list wajib ambil saya. Haha. 

Mudah je. Larutkan sahaja dalam air panas. Kacau. Dan glup glup glup minum! Pengamal tegar jamu macam saya, larutan air Alfalfa ni langsung tak mencabar. Malah saya rasa segar lagi menyegarkan!

Banyak tau manfaat Alfalfa ni.

Yang paling glamer, untuk detoks! Memang sejak amalkan, perut saya dah kempis. Hihi. Kurus tapi kalau ada perut (maksud saya buncit la ye) pun buruk okay. Seronok sangat seluar lama dah boleh pakai balik. :)

Manfaat lain Alfalfa yang buat saya gelar ia sebagai jamu moden ialah:

- Ketatkan faraj aka vagina. Ehem ehem. Ala-ala Manjakani gitu.
- Beri tenaga. Ala-ala Kacip Fatimah gitu.
- Sihatkan rahim. Malah bantu kecutkan rahim bagi yang sedang berpantang.
- Atasi keputihan.

Haaa, macam makan jamu kan. Manfaat macam jamu tapi tidak sepahit jamu. Kalau air rebusan akar kayu tu, pahit yang amat i tell you. Hikss.

Apatah lagi Shaklee hanya menghasilkan produk yang berkualiti. Shaklee Different atau Perbezaan Shaklee didukung oleh ujian klinikal bernilai beratus juta dolar. Idak ler untuk hasilkan Alfalfa sahaja tapi untuk semua produknya. Jadi saya rasa sangat selamat untuk amalkan suplemen Shaklee ni. Halal pun halal. Dan Shaklee tidak menyumbang kepada Israel ok.

Macam Alfalfa Complex ni, hanya diekstrak daripada daunnya ok. Bukan akar. Bukan biji benih. Ada sebabnya kenapa hanya daun yang dipilih. Itu antara perbezaan Alfalfa Shaklee berbanding Alfalfa jenama lain.

Manfaat lain lagi, saya coretkan di entry akan datang je la eh?

Haa, gini lah rupa Alfalfa Complex tu. Sangat praktikal okay! Nak larutkan 10 biji sekaligus pun boleh.


Korang taknak cuba ke? Boleh cantik macam saya. Eh perasan sudah. Haha.

Peace yo!

Salam sayang,
mmy zuli

your gojes SID
WhatsApp: 019-2286464
Email: gojesmami@gmail.com
Facebook: Zuliana Mohd Rafar





2 comments:

  1. Info yg saat bmanfaat utk sya.tq so much

    ReplyDelete
  2. Info yg sangat bermanfaat utk sya.tq so much

    ReplyDelete