Tuesday 13 January 2015

Cinta Hati | KANTUNG KOSONG HAMIL TANPA JANIN (PART 3)

Terngiang2 doc cakap "Tiada sebab yang spesifik, you tak perlu salahkan siapa2 atau apa2. Ini kuasa Allah."

Keluar dari bilik doktor, air mata masih bergenang. Sambil jalan sambil wasap suami 'sorry dear'. Terus suami call, takleh nk cakap, sebak, bgtau suami tunggu mmy masuk kereta mmy call balik.

Menonong saya ke kereta. Tak bayar pun. Haha. Sungguh, lupa! Alahai. Masuk kereta, wasap dia lagi 'baby mungkin dah tak ada.' Suami tau kot saya tak mampu nak cakap, dia balas 'ambil ddy.' Terus start kereta ke MINDEF ambil suami.

Ambil suami, patah balik klinik, bayar. Hihi. Klinik caj RM100.

"Mmy nak balik ke macam mana?"

Saya jawab, "Mmy nak makan." Haha.

Masa makan, saya dah tenang. Order set asam pedas. Tapi ratah lauk dan kuah je. Tak lalu nak makan namun tak mampu pula nak jual mahal kat kuah asam pedas. Ahak.

Usai makan, saya masuk opis. Isi borang cuti. Suami suruh apply seminggu terus tapi saya apply 2 hari je. Selasa dan Rabu.

Blighted Ovum


Selasa, 13 Januari 2015 

Kononnya nak gi klinik lain dapatkan second opinion. Tapi Isnin malam tu bleeding all night. So tidakkah itu bermaksud sudahpun gugur?

Bagitau suami, tak perlu la gi klinik lain. Rabu nanti je ulang balik jumpa Dr Wan Kamariah. So suami patah balik, tapau breakfast, tak jadi makan kat kedai sebab saya rasa tak sedap badan plus macam nak senggugut.

Sampai rumah, saya google 'empty sac'. Surprisingly banyak kes! Jumpa pula artikel di babycenter.com tentang 'Blighted Ovum'.

Oh, ini rupanya yang berlaku kat aku!

Penerangan mudahnya: 

Telur bersenyawa. Hormon tercipta. Uri dan karung terbentuk normal. Tapi baby tak grow/develop. So kantung kosong. Cek urin positif sbb hormon still ada. Hormon tu yg jaga kantung supaya tak gugur.

Pernah dengar?

Kantung Luruh


Lepas breakfast, saya tidur.

Terjaga dari tidur dah tengah hari. Perut masih tak selesa. Ari2 rasa ngilu macam nak senggugut. 

Berdebar tunggu nak kena cramp yang teruk. Macam dah standby gitu nak guling2 tahan sakit atas katil. Sebab ada orang cakap sakit kalau luruh sendiri.

Saya bangun, rasa nak shishi. Masuk toilet, hamek kau, darah turun. Blup blup blup keluar seketul daging. Aik tak sakit? Orang cakap akan sakit yang amat. Huh, syukur. Nampaknya Allah permudahkan.

Tapi masih cuak. Betul ke dah clear? Tertunggu-tunggu lagi. Namun tiada apa yang berlaku. Sebaliknya rasa tak selesa yang macam senggugut tadi tu beransur hilang. Terus rasa macam semakin sihat.

Ketulan daging tu saya kutip, simpan, masuk dalam tipuware. Rasa macam tak semenggah je nak simpan dan bawa 'darah kotor' tu jumpa doktor. Tapi memang doc dah pesan pun suruh simpan tunjuk kat dia.

So, here I am waiting for my turn. Mine is 28. Now is 26. Huh. Wish me luck.

Boleh buat 4D Scan juga di Klinik Famili Dr Wan Kamariah ni

Nanti saya update di Part 4 ok.
Daa..

Part 1.
Part 2.

Salam sayang,
mami zuli

3 comments:

  1. Thnks for the info zuli..mmg xpernah dgr blighted ovum tu tp kantung kosong biasa dgr..sabar ye..ada hikmahnya..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ilmu baru buat saya blighted ovum aka kantung kosong ni.

      Delete
  2. saya pun pernah alami kantung kosong.. at 12 weeks.. allahuakbar.. xde rezeki.. alhamdulillah saya ada sorang anak perempuan dgn suami... slps kejadian, xde rezeki lg...alhamdulillah saya ada 4 orang anak sebelum ni dgn perkahwinan pertama juga...tp still rasa terkilan dgn yg "hilang" ni.. suami ckp mungkin "baby" merajuk dgn u sbb masa saya dpt tau saya pregnant lagi slps yg girl tu.. saya x excited n rasa berbelah bahagi... Allah swt lebih Mengetahui... perkahwinan saya kali kedua hanya ada sorang baby girl yg skrg umur 9 tahun sudah... insiden ni sudah berlalu 6 tahun.. semoga Allah swt Merahmati dan Memberkati "baby" ku yg jauh di sisi ku...Aamiin

    ReplyDelete