Tuesday 13 January 2015

Cinta Hati | KANTUNG KOSONG HAMIL TANPA JANIN (PART 2)

Spotting At 9 Weeks


Spotting. Sikit. Gugel. Normal. 
Faham ke? Hehe.

Ada spotting. So saya google. Katanya spotting sikit-sikit masa trimester pertama tu normal. Lega.

Selepas seminggu, spotting lagi. Kali ni 3 hari berturut. Cuak. Tapi tetap tenangkan diri sebab cuma spotting, bukan bleeding.

Namun instict kot. Hati meronta nk scan. Ahad petang, semua klinik tak dapat nak scan sebab khidmat tersebut sampai jam 4 atau 5petang sahaja. Saya terlewat sikit.

Suami cakap, takpelah boleh pergi esok, buat buku merah sekali.

Isnin (12/1/15), saya ke KKIA Desa Pandan. Misi Shakila cakap patutnya buat buku hari Selasa boleh jumpa doktor sekali. Sekarang dia sibuk melainkan kalau nak datang balik lewat pagi. So saya decide gi scan dulu. (Ada hikmah rupanya dia tak nak/tak dapat layan saya.)

Saya langsung hantar Mikhail ke rumah pengasuh dan kemudiannya ke Setiawangsa. Klinik Famili Dr Wan Kamariah. Ramai orang. Selepas sempat makan di kedai mamak dan duduk membelek hp, tiba giliran saya. Masa tu dah 12.45 tengahari. Mujur sempat giliran saya sebelum doc balik rehat jam 1.30.

"Doc, saya hamil. Ikut kiraan almost 10 minggu. Tapi 2,3 hari ni ada spotting. So saya nak request scan, nak tengok kandungan."

Dengan uniform, saya naik atas katil kecil dan anak doc yang scan saya. Ukur saiz, umur 'baby' baru 5 minggu lebih. Saya tersentak sedikit. Doc ambil alih. Cari lagi, ukur lagi. Dengar doc cakap sendiri "cari heartbeat". Tapi tak ditunjukkan mana heartbeat nya.

"Ok, jom turun. Kita bincang."

Gulp.

Empty Sac aka Kantung Kosong?


Terus doc google rupa bayi 10 minggu. Ditunjukkannya kepada saya. Ada kepala, ada badan.

Mine? Kosong!

Yada yada yada yada. Doc bagi penerangan. Ada 4 je kemungkinan:

1. Miscarriage.
2. Threatened miscarriage.
3. Salah kira tarikh.
4. Hamil luar rahim.

Hamil luar rahim. Tak mungkin. Sebab akan sakit and detect lebih awal.

Salah kira tarikh. Tak mungkin. Sebab saya memang sangat pasti dengan tarikh akhir period saya malah UPT saya dah positif on December.

Threatened miscarriage. Mungkin. Baby acah2 mummy.

Miscarriage? Kemungkinan besar. Sebabnya sac aka kantung kosong. Kalau ikut medical, apabila saiz kantung 2.5cm yet empty, dah boleh didiagnose sebagai gugur. Mine 2.3cm. Lagi 0.2cm je pun. Plus simptom hamil saya pun hilang. Tak mabuk tak apa. Level confident doc sangat tinggi bahawa sac saya memang kosong.


See, my sac is empty!

Tiada setitis air mata pun yang gugur hinggalah doc cakap 'balik nanti bincang dengan suami sama ada nak buat blood test untuk sahkan atau tidak, nak tunggu luruh sendiri atau ambil ubat paksa atau buat D&C'. Huh, alergik sungguh bila perkataan suami disebut. Terus mencurah air mata saya.

"Lusa, you datang balik. I nak scan semula. Kalau darah turun dan ada keluar ketulan daging, bawa ketulan tu."

Memang tinggi keyakinan Dr Wan Kamariah ni. Atas keyakinan beliau juga, beliau tak sarankan untuk buat blood test bagi mengesahkan bahawa saya gugur. Membazir duit je katanya. Dia cukup yakin, sac saya kosong yang membawa maksud saya gugur atau akan gugur.

Well, sebenarnya saya menulis Part 1 dan Part 2 ni sambil tunggu giliran la ni. Giliran follow up untuk di scan semula.

Tadi tunggu bersama suami. Tapi baru jap ni suami dah gerak ke airport nak ke Sabah. See, dia outstation lagi! Moga2 tak termenangis la masa jumpa doc jap lagi. Haha.

Ya, saya sedih tidak ditemani suami namun Alhamdulillah saya cukup kuat menerima berita 'kehilangan' baby.

Kelmarin (12/1/15), Isnin, saya dapat tau berita ni.

Hari ini (14/1/15), Rabu, saya sedang tunggu giliran untuk follow up scan semula.

So, apa yang berlaku semalam (13/1/15), Selasa?

Macam sempat lagi nak story mory sebelum tiba giliran saya ni. 

Jom ke Part 3(Di sini Part 1)

Salam sayang,
mami zuli


5 comments:

  1. Masih cuba utk faham term of pregnancy.keep sharing..:)

    ReplyDelete
  2. Baru melalui episode sebegini.
    Sad. But life goes on , kan?
    Wuwuwuwuuwuwueuwuwu sedehnyaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  3. Baru melalui episode sebegini.
    Sad. But life goes on , kan?
    Wuwuwuwuuwuwueuwuwu sedehnyaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete